مطالعه رويكردهاي مختلف به تفسير قرآن در طول قرنهاي گذشته يكي از اين نمونههاست. عدّهاي قرآن را ارجمندتر از آن انگاشتهاند كه بشود آن را فهميد و درك آن را از حيطه دانش بشر خارج دانستهاند، لذا رويكردي به نام اخباريگري در تفسير قرآن پديد آمده است. عدّهاي قرآن را تبيان كل شي دانسته و آن را حاوي علم اولين و آخرين، به معناي تمام كلمه شناختهاند، لذا تفسير علمي از اين ميان سربرآورده است و ديگران، تبيان كل شي بودن قرآن را نه به معناي بيانگر همه چيز به صورت مطلق، بلكه بيانگر همه رموز هدايتي ديدهاند، لذا از هرگونه تطبيق علمي بر آيات دوري جستهاند. در اين ميان تحقيق و بررسي در ديدگاههاي آورنده قرآن، بسيار ضروري مينمايد.
ولي در اين جا تنها خواستهايم اين مساله مهم را طرح نماييم و تا حدودي از زواياي بسيار گسترده آن تصويري بنمايانيم. به همين منظور برخي از سخنان رسول خدا(ص) در قرآنشناسي را برگزيده و به ترجمه آنها پرداختهايم. اميد كه در آينده با ياري دوستداران و علاقهمندان تحقيق در اين زمينه، به شناخت دقيقتري از اين مسأله نايل شويم.
نكته مهم اين جملات پيامبر اكرم(ص) درباره قرآن اين است كه ايشان قرآن را به گونهاي ميشناسد كه داراي كاركردي بسيار جدي و عميق و موءثر است؛ كاركردي كه به طور طبيعي هركسي با قرآن ارتباط برقرار كند - و البته اگر درست ارتباط برقرار كند - از مزاياي اين ارتباط - آن گونه كه رسول خدا(ص) ميگويد - بهرهمند خواهد شد.
* * *
رسول خدا(ص) مي فرمايد: «قرآن نوري ويژه، ريسماني محكم [ميان خدا و بندگان] پيوندي استوار، بالاترين درجهها و مراتب، سودمندترين درمانها، بالاترين امتيازها [براي اهل آن] و بهترين كاميابي و خوشبختي است.
هركس بخواهد به وسيله قرآن [روان و زندگي] خود را روشن و درخشان كند، خدا [عهدهدار اين كار شده] او را نوراني ميكند، هر كه بخواهد كارهاي خود را با قرآن گره بزند [و رنگ و بوي قرآن به كارها و فعاليتهايش بدهد[ خداوند خود كارها و فعاليتهايش را [سامان داده و به گونهاي تنظيم ميكند كه آنها] را بيعيب و خطا كرده و محافظت ميكند. هر آن كه به قرآن پايبند باشد [و بكوشد تا هميشه خود را با رهنمودهاي قرآن تنظيم كند [خداوند نجاتش ميدهد، هر كه بكوشد تا از پيروي از دستورات قرآن لحظهاي جدا نشود و آنها را پشت گوش نيندازد خدا او را ارجمند ميكند. هر كه از قرآن سلامتي و شادابي بخواهد خدا او را سلامتي و نشاط ببخشد. هر كه قرآن را بر هر چه غير آن است ترجيح دهد، خداوند او را راهنمايي ميكند [و در انتخاب مسير زندگي سرگردان نميشود] هر كس هدايت را در غير از قرآن بجويد، خدا او را گمراه ميكند. هر كه قرآن را به عنوان علامت مشخصه و لباس رسمي خود انتخاب كند خدا او را كامروا و سعادتمند ميكند. هر كه قرآن را به پيشوايي خود برگزيند؛ پيشوايي كه او را سرمشق خود قرار داده و سندي كه نهايتاً به او مراجعه كرده و در همه امور زندگي خود حرف آخر را از او بخواهد، خدا او را در بهشت پرنعمت و زندگي سالم جاي دهد. به همين دليل است كه خداوند درباره قرآن فرموده است هديً و بشري للمومنين. يعني قرآن در دنيا مومنان را [به زندگي سالم] هدايت كرده و در آخرت به آنها مژده [راحتي و سلامتي] ميدهد».
بحارالانوار. ج 92، ص32